Groot en klein nieuws lees je hier. Van mezelf, partners of van derden. Voor meer sprankelend nieuws meld je je aan voor de nieuwsbrief die eens per kwartaal verschijnt. Stuur me  jouw nieuws en wie weet staat het in de volgende nieuwsbrief.

Het nieuwe kabinet laat met zijn duurzaamheidsambities zien dat het serieuze stappen wil zetten om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs na te leven. De CO2-uitstoot in Nederland moet in 2030 met 49 procent zijn teruggedrongen ten opzichte van 1990. Dit wordt verankerd in een klimaatwet. De grootste CO2-reductie is te behalen in de industrie, stelt het regeerakkoord. Weet u hoe u dit gaat aanpakken? Welke kansen het u biedt?

Klik hier voor meer informatie op de website van Climate-KIC of download hier de flyer

Het nieuwe kabinet laat met zijn duurzaamheidsambities zien dat het serieuze stappen wil zetten om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs na te leven. Maar is het genoeg? Neemt de overheid de juiste maatregelen? En wat kunnen steden c.q. provincies doen? De CO2-uitstoot in Nederland moet in 2030 met 49 procent zijn teruggedrongen ten opzichte van 1990. Dit wordt verankerd in een Klimaatwet. Hoe kunt u het Regeerakkoord en deze wet doorvertalen naar circulaire kansen binnen uw gemeente / provincie?

Klik hier voor meer informatie op de website van Climate-KIC of download hier de flyer

De gemeente Enschede is op zoek naar de meest geschikte partner voor het circulair aanbesteden van de kantoorinventaris. Het doel: behoud van de waarde van materialen en het daadwerkelijk sluiten van grondstofkringlopen. In navolging op de circulaire aanbesteding van de warme en koude drankenvoorziening, levert de gemeente Enschede ook met deze circulaire aanbesteding een toonaangevende bijdrage aan de visie van de Rijksoverheid om in 2050 volledig circulair te zijn. Kijk hier voor meer informatie.

APELDOORN, 22 februari 2017 – De gemeente Apeldoorn wil de renovatie van onder andere 55.000 m2 betonnen wegen in de wijk De Parken volgens een innovatie gerichte circulaire inkoopmethodiek* aanbesteden die aannemers stimuleert om circulariteit toe te passen. Dit moet de bouwketen aanzetten om in co-creatie tot slimme, innovatieve oplossingen te komen voor het werk aan wegen en riolering in De Parken. Deze aanpak past in de ambities van de gemeente Apeldoorn op het gebied van duurzaamheid. Het renovatietraject start in het najaar van 2017 en loopt tot 2022.

Werkzaamheden De Parken
Veel wegen in De Parken zijn toe aan grootschalig onderhoud. De asfalt- en betonwegen worden vervangen door wegen met gebakken klinkers. Een duurzame keuze. Daarnaast wordt op onderdelen de riolering aangepakt. Er wordt een apart infiltratieriool voor hemelwater aangelegd, zodat het schone regenwater in de bodem en in de nabij gelegen vijvers wordt opgevangen.

Circulaire ambitie
De wegen in De Parken zijn in de jaren ‘30 van de vorige eeuw aangelegd als arbeidsvoorzieningsproject. Het zand, benodigd voor de betonwegen in de wijk, is daarbij uit Berg en Bos gegraven. Op die plekken liggen nu de vijvers van Park Berg en Bos.

Circulariteit – kort gezegd: afvalstoffen als grondstof gebruiken – speelde onbedoeld dus al bij het uitgraven van de vijvers in Berg en Bos een rol en is ook nu weer actueel. Het doel van deze eerste keer circulair aanbesteden, is kennis opdoen. Die kennis wil de gemeente delen binnen de Stedendriehoek om uiteindelijk nog meer projecten circulair uit te gaan voeren.

Circulair aanbesteden is nieuw voor ons. De ontwikkelingen op circulair gebied gaan razendsnel. Door niet alles op voorhand in detail uit te werken willen we de marktpartijen aanspreken op hun creativiteit en innovatievermogen. Dat is spannend, ambitieus én slim. Op deze manier hopen we namelijk de kennis uit de markt optimaal te benutten voor de renovatie van de wijk De Parken.” – Mark Sandmann, wethouder.

Marktontmoeting 6 maart 2017
De gemeente heeft alle bedrijven, (onder) aannemers, ingenieursbureaus en leveranciers die een circulaire bijdrage kunnen leveren aan dit project, uitgenodigd voor een marktontmoeting. Tijdens deze marktontmoeting licht de gemeente het vernieuwende inkoop- en selectieproces en het Programma van Ambities toe. De ontmoeting vindt plaats op maandag 6 maart 2017, 13.30 – 17 uur in Area055, Vlijtseweg 130 (ingang noord) in Apeldoorn. Voor meer informatie, bekijk de flyer.

 

Op 10 oktober jl. - de Dag van de Duurzaamheid #dvdd16 - trapten we de LENthon af op het stafbureau van de Lentiz Onderwijsgroep te Vlaardingen.

 

LENthon is dé Klimaatinnovatie Challenge voor vo’ers en mbo’ers. Twaalf teams ontwikkelen de komende maanden hun idee voor Klimaatinnovatie, strijden eerst voor een finaleplek en vervolgens om de eerste prijs. De winnaars gaan o.a. hun klimaatinnovatie realiseren en krijgen een spijkerbroek uit de G-Star ‘RAW for the Oceans’ Collection van de bekende zanger Pharrell Williams.

 

Het doel van deze Challenge is enerzijds om met elkaar in contact te komen, samen te leren en elkaar te inspireren om klimaatverandering een halt toe te roepen en anderzijds om winst en/of besparingen op te leveren voor de 12 Lentiz scholen. De Klimaatinnovatie Challenge zal spectaculair eindigen op 20 april 2017.

Vonk is bedenker, inspirator & mede-uitvoerder van de LENthon en werkt nauw samen met het team van Lentiz en Plannen van de Plank.

 

 

Persbericht: Gemeente Enschede kondigt circulaire aanbesteding warme en koude drankenvoorziening aan

ENSCHEDE, 22 juli 2016 – Gemeente Enschede besteedt deze keer geen vooraf volledig uitgewerkte koffie en thee oplossing aan, maar wil partners uitdagen om met een slimme, circulaire warme- en koude drankenvoorziening te komen. Partners waarmee na de gunning, in nauwe samenwerking, een zo circulair mogelijke oplossing wordt ontwikkeld. Hiervoor volgt de gemeente de Rapid Circulair Contracting methodiek, een innovatie gericht circulair inkoopproces. Tijdens de marktontmoeting op 4 oktober wordt deze vernieuwende aanpak toegelicht.

 

Op de bres voor circulaire economie

Enschede wil een gemeente zonder afval en zonder uitval zijn. En een voorbeeld voor de markt zijn. Daarom zoekt ze voor deze aanbesteding naar nieuwe circulair verantwoorde business modellen voor haar warme- en koude drankenvoorziening. Beheer, onderhoud, eigendom van de technische benodigdheden en verpakkingen, blijven bijvoorbeeld bij voorkeur in de handen van de gekozen partner(s). De gemeente kijkt daarbij ook naar duurzame verwerking van (afval)producten. Hierbij vraagt ze de gehele voorziening in koffie, thee, chocolade, warm en koud water, in de vorm van een functioneel omschreven prestatie, uit. Een deel van de invulling van de optimale oplossing zal bestaan uit een gezamenlijk ontwikkelingstraject. Met het oog op de middellange termijn is deze circulaire aanpak voor de gemeente voordeliger en sluit het aan bij haar doelstellingen om verantwoord met de maatschappij en het milieu om te gaan.

Inkopers kunnen de vraag naar circulaire & duurzame goederen/diensten aanjagen. Deze opdracht hebben we onze inkopers meegegeven. In deze inkoop pilot gaan ze hier concreet mee aan de slag. De geleerde lessen passen we toe in volgende circulaire aanbestedingen.’    – Gemeente Enschede

 

Ambities en wensen

Om het aanbestedingsproces zo optimaal en transparant mogelijk te laten verlopen, formuleert de gemeente duidelijke ambities en wensen. Naast het maximaliseren van circulaire economie, vormen smaak en beleving belangrijke speerpunten en worden partners uitgedaagd om boven de minimum eis van 5% SROI (Social Return on Investment) uit te komen. Aanbieders kunnen naast het plaatsen van automaten denken aan ‘koffie met een gezicht’ en/of een ophaal & afwasservice van koffiemokken door een sociale werkplaats. De volledige publicatie van deze circulaire aanbesteding zal medio oktober openbaar gemaakt worden via TenderNed, het online marktplein voor aanbestedingen van de Nederlandse overheid.

 

Uitnodiging marktontmoeting

Hoe dit vernieuwende inkoopproces verloopt, hoe het Programma van Behoeften en Ambities er uit ziet en welke begeleiding de geselecteerde partijen mogen verwachten van de gemeente en Stichting Circulaire Economie bij het uitwerken van de oplossing, wordt toegelicht tijdens een speciale marktontmoeting op dinsdag 4 oktober (13.30 – 16 uur) in het Stadhuis, Langestraat 24 te Enschede.

Geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om zich op de hoogte te stellen van, vragen te stellen over, enthousiast en geïnspireerd te raken door, en een rol te willen spelen in deze bijzondere aanbesteding. Zij kunnen zich hiervoor aanmelden tot 28 september via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Meer informatie kunt u vinden op het aanbestedingsplatform ‘Negometrix’ onder tender 44166.

Meer en meer bedrijven gaan op zoek naar alternatieven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit zijn ook belangrijke onderwerpen bij kantoorwerk. Werknemers willen zich thuis voelen en hun eigen werkomgeving vorm geven. Door al deze ontwikkelingen ging Velto anders kijken naar mens & maatschappij, bedrijfsvoering en winst. Zo vormde Velto haar circulaire gedachtegoed en een circulair aanbod.

Velto als circulaire voorhoede van Interstuhl

Velto is al bijna 40 jaar exclusief importeur van het duurzame, high-end merk Interstuhl in Nederland en België. In 2015 werd een naamsverandering doorgevoerd; de naam Velto werd vervangen door Interstuhl. ‘Naast de verkoop van Interstuhl, hebben we Velto recentelijk opnieuw gelanceerd om ons circulair aanbod te communiceren. Met de campagne ‘We Follow’ vieren we de nieuwe start van Velto en willen we zo veel mogelijk mensen uitnodigen om samen met ons circulair te gaan denken en te gaan werken. We zien Velto als de circulaire voorhoede van Interstuhl’, aldus Interstuhl/Velto directeur Wilbur van der Velde.

Raak met circulaire kantoorbeleving

Door te gaan denken in een circulair systeem, heeft Velto nieuwe producten, diensten en marktmogelijkheden gecreëerd. Zoals het 5-stappenplan van Velto dat gericht is op continu hergebruik van de Interstuhl stoelen, in welke fase ze zich ook bevinden. Stap 4 is Re-design: onder leiding van partner Studio Wederzijds krijgen de stoelen een nieuwe ‘look & feel’ door nieuwe stoffering (uit de collectie genomen stoffen), stoere stiksels en houten armleggers (afvalhout). Sociaal ondernemer Joustra zorgt voor de uitvoering. Stap 4 sluit aan bij wat er in de markt gaande is; klanten vragen om een kantooromgeving ‘met een ziel’. Een omgeving die met passie is ontworpen, die raakt met beleving en waarbij de identiteit van het bedrijf direct afstraalt op medewerkers en klanten.

Wat doet Velto zelf?

In het kader van practice what you preach heeft Velto  het magazijn omgetoverd tot een Circulair Concept Store; een stijlvol, waardevast en prikkelend interieur waar relaties welkom zijn om te (net)werken, te trainen en/of een tussenstop te maken. Naast de producten van Interstuhl en Bimos kunnen zij zich hier laten inspireren door partners zoals Weder en NNOF.

Waarde toevoegen

Als de Interstuhl stoelen echt aan hun einde zijn, dan sluit Velto de cirkel met stap 5 Re-cycle. Door de 8 design principes van Interstuhl bij het ontwerp, is het in deze laatste fase relatief eenvoudig om de stoelen te recyclen tot waardevolle grondstoffen. Dit doet Velto met behulp van een lokale afvalverwerker. Velto berekent de exacte milieu-besparing en overhandigt het certificaat hiervan aan de klant. Verder onderzoeken Velto en partners hoe ze waarde aan deze grondstoffen kunnen toevoegen. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een nieuw product dat vervaardigd wordt uit het kunststof van de rugleuningen.

Toekomstvisie

De komende jaren draagt Velto haar circulaire gedachtegoed actief uit binnen en buiten de branche, zoekt Velto verder naar de optimale toepassing van circulaire economie en betrekt ze nog meer partijen bij haar missie. Waarbij ze uiteraard de dromen en wensen van haar klanten niet uit het oog verliest en zich blijft inzetten voor een warme en betrokken relatie met haar klanten en andere stakeholders: ‘We follow’ voor het kantoor van morgen.

Op 16 februari jl. ging de derde editie van onze Masterclass 'Haal meer uit MVO communicatie en ISO 26000 zelfverklaring' van start. Samen met de deelnemende organisaties, compagnon Christel Berkhout en internationaal ISO 26000 expert Hans Kroder werken we het aankomende half jaar aan de thema's:

  1. Interne activatie: hoe krijg je medewerkers mee met je MVO beleid
  2. Externe betrokkenheid: hoe betrek je je stakeholders bij je MVO missie en waar liggen de (business) kansen 
  3. Duurzame positionering: wat is je duurzame essentie, je MVO verhaal en hoe gebruik je je ISO 26000 zelfverklaring als effectief communicatiemiddel

160216 MC16 sessie Dunea ambassadeurs

Foto: Deelnemers van Dunea halen interne verbindingselementen op voor het MVO beleid (het eerste thema dat in deze Masterclass aan bod komt). Rechts in beeld trainer Christel Berkhout.

 

Autoschadebedrijf Nowosielski is een autoschadeherstelbedrijf aan de Schaverijstraat in Utrecht, op een steenworp afstand van het Julianapark. Het bedrijf dankt zijn naam aan Stago Nowosielski, een Poolse soldaat, die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog meehielp Nederland te bevrijden. Na de bevrijding richtte hij het bedrijf op en de latere eigenaren hebben er sindsdien altijd voor gekozen om de naam te behouden. Nowosielski is dan ook echt een begrip in Utrecht!

 

Voor deze A.A.S. schadehersteller met de mooie geschiedenis en het hart op de goede plek zoeken wij een gemotiveerde:

 

Medewerker Werkplaats

(met achterstand tot arbeidsmarkt)

 

Nowosielski heeft een werkplaats, een receptie en een kantoor. In de werkplaats vinden herstelwerkzaamheden plaats: schades aan auto’s maar ook Apk’s, controles, etc.

 

Je werkzaamheden bestaan uit:

  •  Schoonmaken van de auto’s, zowel van binnen als van buiten
  •  Opruimen van de werkplaats
  •  Halen en brengen van de auto’s

 

Wat vraagt Nowosielski van je?

  • In het bezit zijn van een rijbewijs
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal
  • Beschikbaarheid van maandag t/m vrijdag voor 6 – 8 uur per dag

 

Wat biedt Nowosielski:

  • Structuur: elke dag dezelfde werktijden (niet ’s avonds of in het weekend)
  • Overzichtelijk: dezelfde werkzaamheden
  • Personeelsbeleid: open, eerlijk en duidelijk
  • Eén aanspreekpunt: directeur Ronald Aarsen
  • Overeenkomst: een proefperiode van een half jaar. Bij goed functioneren een verlenging met een half jaar


Je komt regelmatig in contact met klanten, daarvoor is het handig als je je kunt uitdrukken. Vind je het moeilijk om een praatje te maken met vreemden? Geeft niks, dat komt vanzelf en dat bij Nowosielski leren we je graag.

Het allerbelangrijkste is dat je gemotiveerd bent om aan de slag te gaan. Als jij je best doet voor Nowosielski, dan doen zij hun best voor jou. Ze hebben een fijn team met mensen, waar ze respectvol met elkaar omgaan en je kunt bij hen bovendien rekenen op goede begeleiding.

Lijkt dit je wat? Dan ziet Nowosielski je graag voor een kennismakingsgesprek op de werkplaats!

Neem s.v.p. contact op met Ronald Aarsen, 030-2420839.

 

 

Van Tilburg mode en sport te Nistelrode biedt een totaalconcept aan topmerken in mode, sport, accessoires en schoenen en is met een royaal winkeloppervlak van ruim 10.000 m2 en ruim 360 medewerkers de grootste zelfstandige modewinkel van Nederland.

Van Tilburg is op zoek naar een stagiair(e) die hen gaat helpen met een opzetten van beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (ISO 26000), met name gericht op milieu.  

 

De werkzaamheden

  • Je denkt mee over de invulling van het MVO project.
  • Je gaat intern onderzoeken wat de huidige situatie is op dit vlak en welke ontwikkelingen er nog gerealiseerd dienen te worden.
  • Je zorgt voor analyses en kostenberekeningen.
  • Je bewaakt de voortgang en informeert de MT leden.
  • Je denkt mee over de implementatie.
  • Je draagt zorg voor een gedegen evaluatie.

 

Functie-eisen 

  • Je volgt een HBO opleiding (3e jaars), bij voorkeur Commerciële Economie of Small Business/Retail Management.
  • Je hebt affiniteit met de onderwerpen MVO en milieu.
  • Je bent enthousiast, communicatief vaardig, pro-actief, analytisch en zelfstandig. Daarnaast weet je goed te plannen en overzicht te     
  • houden.
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.
  • Goede computervaardigheden.
  • Duur van de stage: februari tot juli 2016.

 

Van Tilburg Nistelrode biedt

  • Een interessant en uitdagend MVO project met verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen inbreng.
  • Een onderzoek- en meewerkstage, waarin je ook werkzaamheden zult verrichten bij onze webshop/marketingafdeling.
  • Een gemoedelijke en collegiale werksfeer in een Brabants familiebedrijf.
  • Een passende stagevergoeding.

 

Contact

Jeanette de Haan, HR Manager Van Tilburg

T. 0412-611 288

M. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.