Business case

Lentiz onderwijsgroep wil leerlingen, leraren en directeuren actief betrekken bij haar duurzame strategie via:

  1. Een meerjarenplan en groeiscenario, binnen en buiten Lentiz
  2. Onderlinge verbinding en uitwisseling tussen de scholen
  3. Meer kennis over klimaatinnovatie en duurzaamheid op alle niveaus

 

 

Een duurzaam, creatief en opmaat wedstrijdformat

Dalton/Het Groene Lyceum bedenkt een duurzame gamekast, die op de energie van leerlingen werkt. VMBO Maassluis wil graag een glazen dak voor meer licht & geluk en minder ziekteverzuim & energiekosten. MBO Westland is aan de slag met het Social Needs initiatief om eenzame en zwakkere mensen uit hun omgeving te betrekken bij de school en te verrassen met allerlei acties. Het Geuzencollege wil een lesprogramma ontwikkelen voor groep 8 om zwerfafval tegen te gaan, geïnspireerd door de filosofie van de Yets Foundation. LIFE College zoekt uit hoe O’Green plantjes het binnenklimaat in de school verbetert en wat deze oplossing kost.

 

'Samenwerking met Elise – van Vonk,  sprankelend MVO – verzekert prettige en kordate ondersteuning. Het project raakt in een flow, die niet meer te stoppen is. Betrokkenen voelen zich ‘meegenomen’ in iedere stap en dat heeft een positief neveneffect gehad op onze scholen. Elise denkt aan zaken die van groot belang zijn voor het succes van het project, ze levert een enorme meerwaarde en is een aanrader om als partner-in-crime naast je aan je zijde te hebben.'

Lentiz projectleider van de LENthon

 

 

De winnende oplossing

Het team van LIFE College won uiteindelijk de eerste editie van de LENthon met “O’Green Clean Machines” - kleine plantjes met grote impact op luchtkwaliteit, leerprestaties en CO2-reductie in klaslokalen.
De jury koos voor dit team vanwege de kracht van de eenvoud, de uitvoerbaarheid en de impact. Maar ook de andere finalisten ontvingen lovende woorden van de jury.

 

‘We hebben tijdens de LENthon geleerd om problemen om te zetten in oplossingen. Bovendien zijn we zelfstandiger geworden, zoals bellen met O’Green en presentaties geven voor veel mensen.’

Het winnende team van LIFE College

 

 

Resultaten

  • 10 betrokken scholen
  • 8 stimulerende klimaatinnovaties voor de Lentiz scholen
  • 60 LENthon Ambassadeurs
  • 1 klimaatinnovatie wordt geïmplementeerd: lage kosten, grote impact
  • 400 directbetrokkenen, off- en online (Groter indirect bereik, ook van buiten de scholen)
  • Meer dan 20.000 bezoekers per week op LENthon Facebooksite
  • Binnen planning & budget gerealiseerd
  • Grote fun-factor, inspiratie en onderlinge verbondenheid

 

 

Blogs over de LENthon:

LENthon Klimaatinnovatie Finale 2017

8 coole klimaatinnovaties

LENthon, dé Klimaatinnovatie Challenge voor vo’ers en mbo’ers