Business case

Xylem Water Solutions wil het volgende uit de Masterclass* halen:

  1. Meer ambassadeurs voor MVO

  2. Focus in de MVO thematiek

  3. MVO agenderen in de keten

 

INTERNE SESSIES (MAATWERK)

In de eerste in-huis sessie organiseren we een ideeënsessie voor MT en middenkader, gebaseerd op vier thema’s:


  1. Ontwikkeling duurzame en energiezuinige producten

  2. Veilig en gezond werken
  3. Innoveren en kwaliteitsbevordering in de keten
  4. Maatschappelijk betrokken ondernemen

 

‘Tijdens de masterclass ontvingen we handvatten om MVO beter en verder te kunnen implementeren.’

Nicole Westerveld, Medewerker Inkoop Xylem

 

Naast gangbare zaken als ‘we kunnen meer digitaliseren en afvalstromen scheiden’, komt de wens naar voren om de cultuur & waarden van het oude Zweedse familiebedrijf weer zicht- en voelbaar te maken. Na overname door het Amerikaanse Xylem is dat wat op de achtergrond geraakt. De MVO Stuurgroep neemt zich o.a. voor om vanuit de waarden - als samenwerken en helpen – meer lokaal aan te besteden en de link met Dordrecht te versterken.

Tijdens de tweede in-huis sessie formuleren we samen een stappenplan voor verduurzaming in
de keten. Aangezien inkoop een aanzienlijk deel van de omzet uitmaakt, valt daar duurzame winst te behalen voor Xylem. Ten slotte laten we via het Business Model Canvas zien welke kansen er voor Xylem liggen als ze reeds ontwikkelde duurzame producten gaan ‘vermarkten’. Sales en marketingcommunicatie starten – voor het eerst gezamenlijk – met het beschrijven van ‘duurzame referenties’.

 

‘We hebben zeker een flink aantal stappen gezet dankzij de Masterclass. Onder andere hoe over MVO met onze stakeholders te communiceren.’

Marcel Pomper, Q-ESH Manager Xylem

 

RESULTATEN

  • MVO-visie en MVO-verhaal in de steigers 

  • MVO-ideeën en dwarsverbanden voor de eigen organisatie 

  • Zicht op en gevoel bij duurzame businesskansen 

  • Samenwerking marketing en sales op MVO-vlak
  • Stappenplan voor verduurzaming leveranciers (keten) 

  • Versterken van intern ambassadeurschap 


 

* Masterclass -> Jaarlijks organiseren Vonk, Learn2Improve Your Planet en Plannen van de Plank de Masterclass ‘Haal meer uit MVO Communicatie en uw ISO 26000 Zelfverklaring’. Voor meer informatie, bekijk de Factsheet 2016. In 2015 namen Saver, Xylem Water Solutions en NEN deel; 2013/2014 waren dat Suiker Unie, ESG/WUR, Van Halteren Infra en Meerlanden.

** GreenTreeModel-instrument