4 minutes reading time (743 words)

Sfeerimpressie marktontmoeting in Enschede

Sfeerimpressie marktontmoeting in Enschede

Op 4 oktober organiseerden de gemeenten Enschede / Losser een marktontmoeting om met marktpartijen in gesprek te gaan over de circulaire aanbesteding warme en koude drankenvoorziening. Wat is er zo anders aan deze aanbesteding? Wat vragen de gemeenten van de aanbieders? Op welke manier kunnen marktpartijen zich profileren? Met 180 bezoekers kunnen de gemeenten de marktontmoeting gerust geslaagd noemen. Eind oktober a.s. zal de Tender warme en koude drankenvoorziening officieel gepubliceerd worden.

 

Ambitieuze gemeenten

Tegenoverstaande van een volle zaal, doen de gemeenten hun innovatieve inkoopproces, ambities (PvA), de termijnen en facilitaire feiten & cijfers uit de doeken. In het kort komt het er op neer dat de gemeenten de winnaar(s) kiezen op basis van visie, expertise, vakmanschap en vooruitgang, waarbij de smaak- en belevingstest uiteindelijk bepalend is. Zonder dat vooraf vaststaat waar de gezamenlijk te ontwikkelen oplossing precies op uitkomt. Aan de andere kant zijn er principes waar de gemeenten stevig aan vasthouden, zoals minimaal 5% SROI.

We vragen een visie, onderbouwd met plan van aanpak. We willen dus geen verhaal van een marketeer horen, maar een partij horen die écht weet waar ze mee bezig is.” – Erick Wuestman, voorzitter Stichting Circulaire Economie

 

Op basis van vertrouwen

De uitvoering van het innovatieve inkoopproces, Rapid Circulair Contracting (RCC) genaamd, komt tot stand in samenwerking met Stichting Circulaire Economie. Voorzitter Erick Wuestman licht toe op welke manier RCC het een verschil maakt voor alle betrokkenen: het is een transparant proces waarin de winnende partij(en) expertise inbrengen en verantwoordelijkheid nemen voor de - in partnerschap - uitgewerkte afspraken. “Daarbij laten we de gemeenten zien hoe ze dingen op een creatieve manier kunnen aanvliegen, binnen de Europese wetgeving. Het is namelijk vaak perceptie dat iets niet kan”, aldus Wuestman

Het loslaten van de oude inkoopwerkvorm was best spannend. Nu zie ik alleen maar voordelen. Ik ben er vrij zeker van dat we een goede oplossing gaan krijgen.” - Eveliene van der Woude, gemeente Enschede

 

Inspiration-to-go

In een sneltreinvaart wisselden een aantal sprekers elkaar af: Belinda van Oosten schetst wat de gemeenten leuk zouden vinden om terug te zien in de oplossing. De kern van haar verhaal is dat de gemeenten het goede voorbeeld willen geven en de intentie hebben om de cirkel echt rond te maken.

Wethouder Eelco Eerenberg opent met een verrassende mededeling voor de zaal, namelijk dat – na FC Twente – deze aanbesteding een tweede plek inneemt als ‘trending topic’ binnen de gemeente. Hij vertelt het publiek waarom hij dit als een kans ziet voor alle aanwezigen: meedoen betekent business combineren met leren over nieuwe vormen van samenwerken en business modellen, voor en met gemeenten. En om iets bij te dragen aan de maatschappij, voorbij de Twentse grenzen. Europa houdt deze aanbesteding goed in de gaten.

Aad van Nispen van het bedrijf Velto deelt met het publiek waarom en hoe zij de levensduur van hoogwaardige, duurzame Interstuhl bureaustoelen verlengen. Hij toont trendy ‘Next Life’ stoelen met stoere stiksels en houten armleggers, gemaakt door een sociale werkplaats. Niet alleen de producten en diensten, maar ook hun bedrijfsprocessen en samenwerkingsverbanden worden steeds meer circulair. ‘Nu hebben het woord circulaire economie nog nodig, maar ik hoop dat het over 10 jaar gewoontegoed is,’ sluit Aad af.

Ron van Gils, Business Creative en mini-multi ondernemer heeft tips & tops voor de zaal. Bij ‘een beetje liefde’ voor de gemeenten, gniffelt menig bezoeker. Hij doelt op betrokkenheid, weten wat er nodig is, ‘benefits’ creëren voor alle betrokkenen. Vervolgens staat Ron stil bij een aantal betekenisvolle bedrijven die zowel winst maken als maatschappelijke problemen oplossen zoals Plastic Whale en Levelvijf.

 

Marktpartijen reageren enthousiast

In de vraag & antwoordsessie stelt de gemeente Enschede de laatste vraag; “Spreekt deze aanpak jullie aan?” Het antwoord luidt; “Ja, fantastisch!” Daarmee eindigt het officiële gedeelte en gaat de informele marktontmoeting verder. Want juist het bij elkaar brengen van marktpartijen is een belangrijke doelstelling van deze middag.

Ik vind het ambitieus en stoer van de gemeenten dat ze het zo aanpakken. Ik vind het krachtig dat ze zeggen het antwoord niet te hebben. Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing,” voegt één van de aanwezigen toe.

 

Rol van Vonk

Vonk heeft de in- en externe communicatie rondom deze nieuwe, circulaire aanbesteding voor haar rekening genomen. Denk aan de flyer, mede-organisator van 4 oktober, een persbericht, het benaderen van media, communicatie via social media en interne berichtgeving.

 

Wil je meer gevoel krijgen bij deze marktontmoeting, bekijk dan de film https://youtu.be/v6NkMXA1EUc

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste die een reactie geeft.
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 16 juli 2018

Captcha afbeelding