Groot en klein nieuws lees je hier. Van mezelf, partners of van derden. Voor meer sprankelend nieuws meld je je aan voor de nieuwsbrief die eens per kwartaal verschijnt. Stuur me  jouw nieuws en wie weet staat het in de volgende nieuwsbrief.

Meer en meer bedrijven gaan op zoek naar alternatieven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit zijn ook belangrijke onderwerpen bij kantoorwerk. Werknemers willen zich thuis voelen en hun eigen werkomgeving vorm geven. Door al deze ontwikkelingen ging Velto anders kijken naar mens & maatschappij, bedrijfsvoering en winst. Zo vormde Velto haar circulaire gedachtegoed en een circulair aanbod.

Velto als circulaire voorhoede van Interstuhl

Velto is al bijna 40 jaar exclusief importeur van het duurzame, high-end merk Interstuhl in Nederland en België. In 2015 werd een naamsverandering doorgevoerd; de naam Velto werd vervangen door Interstuhl. ‘Naast de verkoop van Interstuhl, hebben we Velto recentelijk opnieuw gelanceerd om ons circulair aanbod te communiceren. Met de campagne ‘We Follow’ vieren we de nieuwe start van Velto en willen we zo veel mogelijk mensen uitnodigen om samen met ons circulair te gaan denken en te gaan werken. We zien Velto als de circulaire voorhoede van Interstuhl’, aldus Interstuhl/Velto directeur Wilbur van der Velde.

Raak met circulaire kantoorbeleving

Door te gaan denken in een circulair systeem, heeft Velto nieuwe producten, diensten en marktmogelijkheden gecreëerd. Zoals het 5-stappenplan van Velto dat gericht is op continu hergebruik van de Interstuhl stoelen, in welke fase ze zich ook bevinden. Stap 4 is Re-design: onder leiding van partner Studio Wederzijds krijgen de stoelen een nieuwe ‘look & feel’ door nieuwe stoffering (uit de collectie genomen stoffen), stoere stiksels en houten armleggers (afvalhout). Sociaal ondernemer Joustra zorgt voor de uitvoering. Stap 4 sluit aan bij wat er in de markt gaande is; klanten vragen om een kantooromgeving ‘met een ziel’. Een omgeving die met passie is ontworpen, die raakt met beleving en waarbij de identiteit van het bedrijf direct afstraalt op medewerkers en klanten.

Wat doet Velto zelf?

In het kader van practice what you preach heeft Velto  het magazijn omgetoverd tot een Circulair Concept Store; een stijlvol, waardevast en prikkelend interieur waar relaties welkom zijn om te (net)werken, te trainen en/of een tussenstop te maken. Naast de producten van Interstuhl en Bimos kunnen zij zich hier laten inspireren door partners zoals Weder en NNOF.

Waarde toevoegen

Als de Interstuhl stoelen echt aan hun einde zijn, dan sluit Velto de cirkel met stap 5 Re-cycle. Door de 8 design principes van Interstuhl bij het ontwerp, is het in deze laatste fase relatief eenvoudig om de stoelen te recyclen tot waardevolle grondstoffen. Dit doet Velto met behulp van een lokale afvalverwerker. Velto berekent de exacte milieu-besparing en overhandigt het certificaat hiervan aan de klant. Verder onderzoeken Velto en partners hoe ze waarde aan deze grondstoffen kunnen toevoegen. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een nieuw product dat vervaardigd wordt uit het kunststof van de rugleuningen.

Toekomstvisie

De komende jaren draagt Velto haar circulaire gedachtegoed actief uit binnen en buiten de branche, zoekt Velto verder naar de optimale toepassing van circulaire economie en betrekt ze nog meer partijen bij haar missie. Waarbij ze uiteraard de dromen en wensen van haar klanten niet uit het oog verliest en zich blijft inzetten voor een warme en betrokken relatie met haar klanten en andere stakeholders: ‘We follow’ voor het kantoor van morgen.

Op 16 februari jl. ging de derde editie van onze Masterclass 'Haal meer uit MVO communicatie en ISO 26000 zelfverklaring' van start. Samen met de deelnemende organisaties, compagnon Christel Berkhout en internationaal ISO 26000 expert Hans Kroder werken we het aankomende half jaar aan de thema's:

  1. Interne activatie: hoe krijg je medewerkers mee met je MVO beleid
  2. Externe betrokkenheid: hoe betrek je je stakeholders bij je MVO missie en waar liggen de (business) kansen 
  3. Duurzame positionering: wat is je duurzame essentie, je MVO verhaal en hoe gebruik je je ISO 26000 zelfverklaring als effectief communicatiemiddel

160216 MC16 sessie Dunea ambassadeurs

Foto: Deelnemers van Dunea halen interne verbindingselementen op voor het MVO beleid (het eerste thema dat in deze Masterclass aan bod komt). Rechts in beeld trainer Christel Berkhout.

 

Autoschadebedrijf Nowosielski is een autoschadeherstelbedrijf aan de Schaverijstraat in Utrecht, op een steenworp afstand van het Julianapark. Het bedrijf dankt zijn naam aan Stago Nowosielski, een Poolse soldaat, die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog meehielp Nederland te bevrijden. Na de bevrijding richtte hij het bedrijf op en de latere eigenaren hebben er sindsdien altijd voor gekozen om de naam te behouden. Nowosielski is dan ook echt een begrip in Utrecht!

 

Voor deze A.A.S. schadehersteller met de mooie geschiedenis en het hart op de goede plek zoeken wij een gemotiveerde:

 

Medewerker Werkplaats

(met achterstand tot arbeidsmarkt)

 

Nowosielski heeft een werkplaats, een receptie en een kantoor. In de werkplaats vinden herstelwerkzaamheden plaats: schades aan auto’s maar ook Apk’s, controles, etc.

 

Je werkzaamheden bestaan uit:

  •  Schoonmaken van de auto’s, zowel van binnen als van buiten
  •  Opruimen van de werkplaats
  •  Halen en brengen van de auto’s

 

Wat vraagt Nowosielski van je?

  • In het bezit zijn van een rijbewijs
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal
  • Beschikbaarheid van maandag t/m vrijdag voor 6 – 8 uur per dag

 

Wat biedt Nowosielski:

  • Structuur: elke dag dezelfde werktijden (niet ’s avonds of in het weekend)
  • Overzichtelijk: dezelfde werkzaamheden
  • Personeelsbeleid: open, eerlijk en duidelijk
  • Eén aanspreekpunt: directeur Ronald Aarsen
  • Overeenkomst: een proefperiode van een half jaar. Bij goed functioneren een verlenging met een half jaar


Je komt regelmatig in contact met klanten, daarvoor is het handig als je je kunt uitdrukken. Vind je het moeilijk om een praatje te maken met vreemden? Geeft niks, dat komt vanzelf en dat bij Nowosielski leren we je graag.

Het allerbelangrijkste is dat je gemotiveerd bent om aan de slag te gaan. Als jij je best doet voor Nowosielski, dan doen zij hun best voor jou. Ze hebben een fijn team met mensen, waar ze respectvol met elkaar omgaan en je kunt bij hen bovendien rekenen op goede begeleiding.

Lijkt dit je wat? Dan ziet Nowosielski je graag voor een kennismakingsgesprek op de werkplaats!

Neem s.v.p. contact op met Ronald Aarsen, 030-2420839.

 

 

Van Tilburg mode en sport te Nistelrode biedt een totaalconcept aan topmerken in mode, sport, accessoires en schoenen en is met een royaal winkeloppervlak van ruim 10.000 m2 en ruim 360 medewerkers de grootste zelfstandige modewinkel van Nederland.

Van Tilburg is op zoek naar een stagiair(e) die hen gaat helpen met een opzetten van beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (ISO 26000), met name gericht op milieu.  

 

De werkzaamheden

  • Je denkt mee over de invulling van het MVO project.
  • Je gaat intern onderzoeken wat de huidige situatie is op dit vlak en welke ontwikkelingen er nog gerealiseerd dienen te worden.
  • Je zorgt voor analyses en kostenberekeningen.
  • Je bewaakt de voortgang en informeert de MT leden.
  • Je denkt mee over de implementatie.
  • Je draagt zorg voor een gedegen evaluatie.

 

Functie-eisen 

  • Je volgt een HBO opleiding (3e jaars), bij voorkeur Commerciële Economie of Small Business/Retail Management.
  • Je hebt affiniteit met de onderwerpen MVO en milieu.
  • Je bent enthousiast, communicatief vaardig, pro-actief, analytisch en zelfstandig. Daarnaast weet je goed te plannen en overzicht te     
  • houden.
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.
  • Goede computervaardigheden.
  • Duur van de stage: februari tot juli 2016.

 

Van Tilburg Nistelrode biedt

  • Een interessant en uitdagend MVO project met verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen inbreng.
  • Een onderzoek- en meewerkstage, waarin je ook werkzaamheden zult verrichten bij onze webshop/marketingafdeling.
  • Een gemoedelijke en collegiale werksfeer in een Brabants familiebedrijf.
  • Een passende stagevergoeding.

 

Contact

Jeanette de Haan, HR Manager Van Tilburg

T. 0412-611 288

M. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op pagina 11 van het NEN Magazine, september 2015, staat mijn column 'De duurzame belofte voeden met MVO communicatie'.

De column gaat over wat we, ik samen met de andere trainers Hans Kröder en Christel Berkhout, hebben bereikt met de deelnemers van de Masterclass 'Haal meer uit MVO Communicatie en de Zelfverklaring' 2015. En, wat me bij deze bedrijven is opgevallen als het gaat om MVO communicatie.

151006 Vonk nieuws2

Als mede-organisator nodig ik je van harte uit om mee te denken, praten en doen over het nut & de noodzaak van een Circulair Brabant. Doel van deze bijeenkomst is het verken­nen van de interesse bij diverse ondernemingen, onderwijsin­stellingen en overheden. Het resultaat is de aanzet voor een gezamenlijk plan van aanpak voor een Brabants ecosysteem.

Datum: 23 oktober (13.30 - 15.30 uur), Locatie: DDW hotspot Circulaire Economie (S2M Strijp-S, Eindhoven). S.v.p. aanmelden via: http://circulaire-economie.info/ddwhotspotce/

151006 SCE foto uitnodiging Circulair Brabant

Je wilt 'iets' met duurzaamheid, doorloopt ISO 26000, publiceert een Zelfverklaring, en dan? De kern van ISO 26000 is stakeholder betrokkenheid, vanuit de overtuiging dat bedrijven alleen succesvol maatschappelijk verantwoordelijk kunnen ondernemen als ze samenwerken. Die verbinding van binnen naar buiten geef je vorm met MVO-communicatie.

Met deze bril op ontvouwen zich diverse scenario's om tot de meest onderscheidende duurzame focus te komen, ontdek je directe verkoopkansen met MVO of zie je hoe je het verduurzamen van je keten kunt aanpakken. Wil je weten hoe dit werkt? Meld je dan aan voor de Masterclass 'Haal meer uit MVO communicatie en de Zelfverklaring', die op 14 januari 2016 weer van start gaat.

Meer weten? Neem dan contact met me op, of download de flyer hier.

 

150925 Vonk foto 3

Op 19 november as. verzorgen we, partner Christel en ik, de workshop ‘Open kaart’* voor Stichting De MVO-Wijzer. Deze stichting richt zich op het bevorderen van de kennis over MVO in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB).

 

In de workshop 'Open kaart'* komen in spelvorm 7 thema’s (28 onderwerpen) over MVO marketingcommunicatie voorbij. Tijdens het spelen, het ‘aankaarten van dilemma’s' en het ‘nakaarten’ wisselen de deelnemers hun ervaringen, tips en geleerde lessen met elkaar uit.

 

Eerder spelen we ‘Open kaart’ op het MVO Koploperssymposium voor MKB Friesland. De sfeer was open, fanatiek en gezellig. Een greep uit de reacties:

‘Ik kon nu zonder schroom doorvragen, ook op de wat moeilijke onderwerpen.’

‘Er kwamen MVO communicatie-onderwerpen voorbij waar ik anders niet zo snel aan gedacht zou hebben. Inspirerend!’

150903 Vonk nieuws

* Ontwikkeld met GreenTreeModel compagnon Christel Berkhout

 

 

Als partner van het nieuwe Expertisecentrum Sustainable Business (ESB) van Avans Hogeschool wil ik je graag uitnodigen voor het kick-off evenement op 30 september in het Chassé Theater in Breda. Met masterclasses, workshops, interactieve bijeenkomsten voor alle stakeholders.

Niet alleen bekwame sprekers en experts geven ieder vanuit hun expertise een eigen visie, scherpe analyses en soms confronterende inzichten op het thema maar ook ervaren duurzame ondernemers delen hun succesverhalen en dilemma’s.

Wacht niet te lang met aanmelden voor dit gratis evenement http://esb-kickoff.avans.nl/registreren.php

 

150826-Avans_EBS_aankondiging.png

Als Associated CSR Partner van C&F Report nodig ik je graag uit voor de kick-off van het jaarverslagenseizoen 2015. C&F Report en Royal Haskoning DHV organiseren het symposium jaarverslaggeving met topsprekers van Friesland Campina, NS en Schiphol Group op 29 september 2015 van 13.00 – 17.00 uur.

In zowel plenaire als break-outsessies zal worden ingegaan op trends, nieuwe ontwikkelingen en de meest actuele inzichten in integrated reports, jaarverslagen en duurzaamheidsverslagen. Het symposium vormt een prima kick-off ter voorbereiding op het komende jaarverslagenseizoen. In een halve dag ben je weer helemaal op de hoogte!

Wacht niet te lang met inschrijven voor dit gratis symposium: http://www.cfreport.nl/actueel/symposium/_form/

150825-Vonk_jaarverslagen.png