Communiceren over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is vandaag de dag een basisvoorwaarde voor een organisatie. Het staat in dienst van het hogere doel van het bedrijf (denk aan missie, visie, waardecreatie voor de maatschappij). Angélique Slob, derdejaars student Communicatie (deeltijd) aan Hogeschool Utrecht, interviewde me over het nut & de noodzaak van interne communicatie in een MVO-(verander)proces. Zij schreef het artikel ‘Practice what you preach’ en kreeg hiervoor een 9.5.
EEN VAN DE SUCCESFACTORS: INTERN DRAAGVLAK VOOR MVO
“Mijn eerste uitdaging is de directie aan de tand te voelen over de urgentie en ambitie van maatschappelijk verantwoord ondernemen van een bedrijf. Dat geeft de kaders en beweegruimte aan. Mag er een MVO-team samengesteld worden? Is er capaciteit en budget voor de uitvoering? Pas als er een concrete MVO-opdracht ligt en de directie haar commitment voor een periode van drie tot vijf jaar uitspreekt, ligt er een fundering” aldus Vonk.
Vonk wordt regelmatig benaderd door bedrijven om hen te helpen met het op een goede manier communiceren over hun MVO-beleid. Dat gaat niet over het schrijven van een foldertje of een (web) pagina waarin het bedrijf schrijft wat ze doen op dit gebied. Nee, het gaat dan om communicatie die de stimulerende kracht van duurzaamheid strategisch inzet voor interne verandering en verbinding.
0 Reacties
Laat een reactie achter