Waarom jouw MVO-verhaal je bedrijf versterkt

Het ‘aanleggen van een voorraadje MVO-verhalen’ is essentieel en waardevol. Volgens het Trendrapport 2015 van MVO Nederland verkoopt ‘duurzaamheid’ niet, maar wél het verhaal achter het product of dienst. Koplopers hanteren daarbij strategieën als storytelling. Het helpt om je business te versterken en draagvlak te creëren voor jouw MVO-missie. Daarover meer in deze blog.

Gouden verhalen

Iedereen kent verhalen, ook binnen/over je bedrijf. Maar wist je dat deze verhalen goud waard zijn? Ze zeggen namelijk alles over de identiteit en (nogal eens ongrijpbare) cultuur van je bedrijf. Verhalen verbinden, raken, bieden perspectief en maken je bedrijf springlevend! Ze stellen bijvoorbeeld klanten of medewerkers in staat om het verhaal door te vertellen.

Niet zomaar verhalen, maar MVO-verhalen

Het woord ‘MVO’ verwijst naar de belofte die wij willen doen; met onze aanpak* en intentie houden je verhalen stand. Nu en over 20 jaar. Ik durf te stellen dat als het échte verhaal gekoppeld wordt aan stakeholderdialoog en maatschappelijk relevante thema’s (zoals de 17  Werelddoelen (SDG’s)), je bedrijf terrein wint op gebied van geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en transparantie. Daarmee word je interessanter als businesspartner, expert en/of leverancier.

Meer over de aanpak

Tijdens de workshop ‘Jouw MVO-Verhaal’ gingen mkb’ers eerst aan de slag met de BrandTree*, een instrument om op een gestructureerde manier te kijken naar duurzaamheid in je bedrijf, om snel relevante elementen voor een MVO-verhaal op te sporen en het om te zetten in een verhaal. En, om uiteindelijk tot de duurzame (merk)essentie te komen. Aan het eind van de workshop luisterden de ondernemers geboeid naar elkaars’ MVO-verhalen.

Wees dus een verhalenverteller

Gaandeweg de workshop vielen bepaalde overtuigingen om niet te communiceren over MVO weg – ‘doe ik het wel goed genoeg, ik ben nog niet zo ver of angst voor borstklopperij’. Het was wonderlijk om te voelen dat er direct iets in het publiek veranderde op het moment dat de verhalenverteller meer van zichzelf in het verhaal liet zien. Hij werd opeens een toegankelijke, aantrekkelijke expert. Hierdoor werd het voor de collega-ondernemers makkelijker om op onbewust niveau ‘ja’ te zeggen tegen zijn bedrijf/product/dienst.

Een van de deelnemende mkb’ers was Fetze Tigchelaar van Tigchelkachels. Hij deelde zijn verhaal met de groep: ‘Ik begon in 1973. Ik wilde mijn hele woning met één kachel te verwarmen. Iedereen verklaarde me voor gek. Toch heb ik het idee doorgezet. Ik volgde workshops in het buitenland en paste het geleerde toe op mijn eigen kachelontwerp. Via mond-tot-mondreclame kreeg ik steeds meer aanvragen. Mijn hobby groeide uit tot een productiebedrijf. Mijn klanttevredenheid is heel hoog. Dat ligt aan de goede lucht, materiaalkeuze, kleurstelling, stralingswarmte en dat er zoveel mogelijk warmte uit hout gegenereerd wordt. De Tigchelkachels verbruiken minder brandstof dan gewone kachels. Ofwel mijn klanten ervaren vier keer meer comfort uit hetzelfde hout. Onlangs verscheen er een artikel van Jan Rotmans dat er 300.000 woningen in Friesland van het gas afgekoppeld moeten worden. Dat bevestigt mijn ambitie: met het snoeihout uit Friesland (streekproduct) kunnen we in 2030 150.000 woningen op mijn kachels laten branden.

Jouw eerste stap

Steeds vaker zie ik verhalende elementen terug op websites waardoor ik als bezoeker een warm gevoel krijgen over dat bedrijf. Maar een krachtig signatuurverhaal (waarom je doet wat je doet) – zoals dat van Tigchelkachels – ontbreekt vaak nog. Daar valt écht nog een wereld te winnen. Doe je voordeel met persoonlijke verhalen, verhalen van collega’s of uit de praktijk, metaforen of anekdotes uit je organisatie. Verhalen die bijvoorbeeld inspelen op lokale betrokkenheid, community-gevoel, kleinschaligheid, gezondheid, authenticiteit of ambachtelijkheid. Vertel het op je site. En laat het me s.v.p. weten.

 

*BrandTree is een combinatie van kennis en ervaring. Het instrument heb ik samen met Christel Berkhout ontwikkeld.