Podcasts

MVO, duurzaamheid, circulair of nieuwe economie; menig ondernemer raakt verstrikt in dit doolhof. In deze podcast onderzoek ik hoe je hier succesvol uit komt. Een aanrader voor & door ondernemers met duurzame ambities!

Voor & door ondernemers

#19

Amber Kesselaer is een van de oprichters van het bedrijf Move to Impact dat met praktische tools, programma’s en data bedrijven activeert om bewuster te worden van en te veranderen naar positieve impact. Denk aan de voorbereiding op de nieuwe EU wet over het rapporteren op duurzaamheidsprestaties, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), of het voorbereidingstraject voor duurzaamheidscertificeringen zoals B Corp. Hoe deze begeleiding eruitziet en wat het voor je onderneming kan betekenen, hoor je in de 19e en laatste podcastaflevering van ‘Elise in MVO-land’.

#18

Mischa Vredeveld is directeur van het familiebedrijf Vredeveld Group. Opgericht in 1937 is het een van de oudste internationaal opererende logistieke dienstverleners van Nederland. Het bedrijf bestaat uit 80 vrachtwagens, 180 opleggers en een kleine 200 medewerkers. Het opereert in Silo Bulk, Vredeveld Logistic Solutions en Bouwmaterialen met name in Noord en Oost-Nederland. Vredeveld zet ruim 80 jaar aan kennis in voor een betere transportsector in de toekomst. Hoe Mischa en z’n team dat doen, hoor je in deze podcast..

#17

Sjaak Zonneveld is één van de initiatiefnemers van BrightPensioen. BrightPensioen is opgericht voor iedereen die individueel zijn of haar pensioen moet regelen en graag het heft in eigen handen houdt. Tot nu toe is deze financiële disrupter uniek in haar aanpak; deelnemers zijn mede-eigenaar van de coöperatie en ze betalen uitsluitend voor de dienst die BrightPensioen levert. De missie van BrightPensioen is een goed pensioen voor werkend Nederland op te bouwen en tegelijkertijd positieve impact te realiseren

Mama Gaia

#16

Tjitske Reukers – Pijls is General Manager bij de Impact Hub Oceans te Haarlem, waarin het restaurant Mama Gaia gevestigd is. Gasten kunnen daar flexwerken, ontspannen, vooruitstrevende ideeën ontwikkelen en lekker eten. Tot zover niets nieuws. Totdat Tjitske vertelt over hun unieke concept en hun duurzame bedrijfsvoering. Het idee is om heerlijke, Aziatische gerechten te presenteren, die ‘toevallig’ volledig plantaardig zijn. Een strategie om gasten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het eten van de toekomst. Want de missie van het bedrijf is om te inspireren en om een beweging op gang te brengen voor positieve verandering.

#15

Femke Lotgerink is duurzaamheidsmanager bij het Amsterdamse tassenmerk O My Bag. Het merk is in 2011 opgericht om positieve impact te realiseren met milieuvriendelijke en ethisch verantwoorde leren handtassen en accessoires. De producten worden momenteel door 358 verkooppunten in 27 landen – vooral Europa – verkocht. In coronatijd kende het bedrijf een omzetgroei van 35% en een ordergroei van 43%, ondanks de aankondiging van een prijsstijging. In de 15e podcastaflevering van ‘Elise in MVO-land’ vertelt Femke dat hun manier van zakendoen, het nemen van ketenverantwoordelijkheid, het geheim is van dit succes. Een goed verhaal dus voor ondernemers met duurzame ambities.

#14

Fou-Khan Tsang is voorzitter van B Corp Alfa Accountants en Adviseurs. Lang voordat de CSRD zich aankondigde, zette Fou-Khan zich al in voor het verduurzamen van Alfa, de beroepsgroep en klanten. Daarnaast is het kantoor sinds 1999 eigendom van alle medewerkers, van de koffie-dame tot aan de CEO. Het gevolg hiervan was nog meer onderlinge verbondenheid, hoge betrokkenheid, lange termijn denken en groei op meerdere fronten.

#13

In shock door het feit dat er jaarlijks honderden miljoenen cosmeticamiddelen vernietigd werden, vond Sinem Tuncer haar missie. Ze startte Arkive, hét online platform voor cosmetica-overschotten. Als het daar niet verkocht wordt, brengt ze de grondstoffen samen met partners terug in de ‘loop’. Daarnaast helpt ze cosmeticabedrijven met o.a. het digitaliseren van hun voorraadbeheer en betere verkoopprognoses. Daarnaast maakt ze zich hard voor betere wet- en regelgeving ter bevordering van de circulaire economie.

#12

Floor van der Steen is co-founder van het familiebedrijf Max’s Organic Mints dat heerlijke, verfrissende en duurzame mintjes produceert en verkoopt. Een klein maar fijn product dat zich in 6 jaar tijd van biologisch, nichemarkt, Nederland ontwikkelde naar internationaal en meer mainstream. Voor alle facetten in het (productie)proces heeft Floor duurzame(re) alternatieven gevonden of ontwikkeld. Daarmee laat ze de conservatieve pepermuntwereld zien dat het echt anders kan. Floor noemt ze met recht ‘mints on a mission’.

#11

Timo Stuij is duurzaamheidsmanager bij het bouwbedrijf De Vries en Verburg. Ook voordat de huidige uitdagingen zich in de bouw aandienden, zette het bedrijf zich al in voor sociaal ondernemerschap, circulariteit en innovatie. Hierbij worden alle medewerkers en partners uitgedaagd een bijdrage te leveren aan het verder verbeteren van de werkomgeving, onderlinge samenwerking en duurzame en sociale ontwikkeling. Zo behaalde het bedrijf onlangs moeiteloos het certificaat Prestatieladder Socialer Ondernemen (trede 2).

#10

Marthijn Junggeburth is duurzaamheidsmanager bij Swinkels Family Brewers. Hij stond aan de wieg van de zelfontwikkelde Swinkels Circularity Index, een model om naar een 100% circulair bedrijf te ontwikkelen met het oog op de volgende generatie. Het meet de duurzame vooruitgang van het bedrijf op 12 criteria. Deze data worden verwerkt tot een integrale rapportage en wordt gecontroleerd door de accountant. Daarmee is Swinkels in de basis klaar voor de nieuwe EU-wetgeving – de CSRD – die op 1 januari 2025 in gaat voor grotere mkb bedrijven.

#9

Peter Millenaar is multi-ondernemer en directeur van BBLeap. Zijn stelling ‘average sucks!’ zorgde ervoor dat hij samen met twee partners dit bedrijf startte in 2019. Hierin bundelt hij zijn kennis, kunde en visie op landbouw; met technologieën en systemen op plantniveau te kunnen boeren. Deze ‘precisielandbouw’ lost grote problemen op in ons landbouw- en voedselsysteem. Het staat garant voor beter boeren en overstijgt tegelijkertijd de ambities van Eurocommissaris Frans Timmermans.

#8

Tynke van den Heuvel is eigenaar van Studio Wae (uitspraak: way). Na 14 jaar ervaring opgedaan te hebben met materialenkennis en in waardevermeerdering van afval bij een recyclingbedrijf, begon ze haar eigen bedrijf. Ze bedacht oplossingen (designproducten) bij opschaalbare afvalstromen, zoals afgedankte tapijttegels en sloopbeton. Verwerkt door Syrische statushouders in de eigen werkplaats. Met opdrachten van klanten zoals de Universiteit Tilburg en ProRail bespaarde Tynke, haar team en leveranciers 516 ton aan CO2 en 3500 ton aan grondstoffen de afgelopen 2 jaar. 

#7

Jerome D. is duurzaamheidsmanager bij Meelunie. Meelunie is een familiebedrijf dat al 155 jaar bestaat. Wereldwijd is ze een toonaangevende leverancier van plantaardige ingrediënten. In 2021 koos het bedrijf de nieuwe, meer maatschappelijke missie; ‘Plant Based Positive Impact’. Naast haar bijdrage in de transitie naar plantaardig, maakt Meelunie actief werk van het terugdringen van haar CO2-uitstoot. Jeroen is dan ook zeer verheugd dat hij het nieuwtje kan delen dat Meelunie sinds kort een CO2-neutrale organisatie is. Hoe Jeroen dit heeft bereikt, hoor je in deze podcastaflevering.

#6

Mariëlle Hurkmans staat samen met haar zus aan het roer van De Dames Van Hurkmans (DDVH), een autoboetiek voor en door vrouwen in Den Bosch. Zes jaar geleden nog een droom van de dames Hurkmans, nu een bedrijf dat voor aanzien in de autosector én in techniek zorgt. Het ‘gastvrouwschap’ staat bovenaan; persoonlijk, duidelijk, verzorgend en verbindend. Deze ‘vrouwelijke touch’ zorgt voor een onderscheidende positionering, enthousiaste klanten en voordelen op de arbeidsmarkt; meiden zoeken DDVH op voor een baan.

#5

Robin Foolen is Impact Manager bij Secrid, producent van wallets, compacte portemonnees met een aluminium case. Sinds 2009 ontwerpt en produceert Secrid wallets in Nederland, waarbij de eindassemblage plaats vindt bij sociale werkbedrijven. Het merk is in meer dan 80 landen verkrijgbaar en heeft al meer dan 10 miljoen producten wereldwijd verkocht. Naast de route die ze uitgestippeld hebben om in 2024 CO2-positief te zijn, zetten ze hun bedrijf in voor een mooiere wereld. Dat is goud waard, aldus Robin.

#4

Wilbur van der Velde is directeur van Interstuhl NL & BE. Interstuhl is een Duits familiebedrijf dat topklasse bureaustoelen produceert. Een kleine 10 jaar geleden werd Wilbur ‘gegrepen’ door het gedachtegoed van circulaire economie. Een resultaat daarvan is de start-up Cantor, de eerste circulaire groothandel in kantoorinrichting. Het tweede succes is dat het Duitse Interstuhl circulair gaat produceren eind 2022. Het is echter niet alleen rozengeur en maneschijn. Daarom is plezier hebben in impactvol ondernemen een voorwaarde voor succes.

Shirley Schijvens

#3

Shirley Schijvens is de 5e generatie van het familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion in Hilvarenbeek. Haar ambitie is om eind 2022 volledig circulair te produceren. Ze is dan ook al een aantal jaren bezig met het duurzaam ontwikkelen van Schijvens. Medewerkers, ketenpartners en klanten; ze doen het samen. Dit is zelfs een beetje ‘verslavend’ voor haar. Wat deze manier van werken haar oplevert en kost, zet ze in deze podcast helder uiteen. Tot slot deelt ze een verrassend makkelijke tip om ondernemen met impact te starten.

#2

Frank Baggermans is directeur van Orange Business Services Benelux . Het bedrijf levert digitale diensten aan de groot zakelijke markt. De Orange Group is wereldwijd een van de meest invloedrijke spelers als het gaat om de digitale transformatie van klanten. Op corporate niveau staat er een stevig MVO-beleid, maar hoe heeft hij dit doorvertaald naar lokaal niveau? Een relevant gesprek, ook voor mkb-bedrijven. Aan het eind geeft Frank je nog een verrassend makkelijke tip over ondernemen met impact.

Roetz Bikes

#1

Ellen Heeres is Directeur Stichting Roetz Fair Factory. Roetz is een fietsenproducent die fietsen bouwt op basis van hergebruikte frames. Daarnaast is Roetz een sociale onderneming die mensen opleidt tot fietsmonteur. Onlangs won het nog de Circulaire Business Award 2022. Ellen kiest elke dag weer voor ondernemen met impact. Hoe ze koers houdt, vertelt ze in deze aflevering aan jou. Aan het einde hoor je de verrassend makkelijke tip van Ellen over ondernemen met impact.

Over het boek Impactvol ondernemen in de praktijk

#01

Ik spreek met Paul van Ruiten; ondernemer in Bureau Om, zakelijk tekenaar, co-host van ‘Sustainable MBA in one day’, bemanningslid van ‘De Zwerm’ en auteur van het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’. We bespreken wat impactvol ondernemen voor hem inhoudt en waarom het zo belangrijk is dat hij er een boek over geschreven heeft. Hij deelt, en passant, drie geleerde lessen en een aantal take-aways uit het boek. Wil je meer weten over Paul, kijk dan hier.

#02

In deze aflevering spreek ik Anouk Brack, expert op het gebied van leiderschap. Zij vertelt over wat je als directeur of manager kunt doen om je bedrijf duurzaam te ontwikkelen, maar ook wat je zelf kunt doen als professional om meer impact te creëren. Een woord springt eruit in haar verhaal: LEF. Lef als ondernemer en lef als professional. Hoe dat zo? Dat kun je beluisteren in deze podcast. En aan het eind van deze podcast heeft ze speciaal voor jou een verrassend makkelijke tip over impact. Wil je meer weten over Anouk Brack, kijk dan hier.

#03

Vandaag deelt Hanneke Oude Elberink-Schieving, helemaal thuis in finance & accounting, hoe zij de verbinding tussen haar vakgebied en duurzaamheid ziet. Naast de spreadsheets, modellen en harde feiten wil zij een brug slaan naar de menselijke kant, onderlinge verbanden en het grotere plaatje. Net als duurzaamheid is finance een aparte wereld. Maar als je deze bij elkaar brengt dan zal er veel kapitaal te winnen zijn, zegt Hanneke. Wil je meer weten over Hanneke Oude Elberink-Schieving, kijk dan hier.

#04

In gesprek met Jan Seelen, informatiekunstenaar, hebben we het over hoe tekeningen het huidige denken kan verruimen en hoe het bij kan dragen aan ‘doekracht’. Door samen naar hetzelfde beeld te kijken, gebeurt er iets. De toekomst wordt voorstelbaar. Op het eind van de podcast heeft Jan nog een verrassend makkelijke tip over impact. Wil je meer weten over Jan, kijk dan hier.

#05

Ton Bastein, onderzoeker bij TNO, sprak afgelopen twee jaar zo’n 80 ondernemers van Nederlandse maakbedrijven over circulair handelen en duurzaamheid op de werkvloer. Wij hebben het over zijn bevindingen in praktische zin. Ton heeft een nuchtere kijk op en geeft heel duidelijk aan waarmee circulariteit voor hem start. Of je nu directeur bent of productiemedewerker. Op het eind deelt Ton nog een verrassend makkelijke tip voor het maken van impact. Wil je meer weten over  Ton, kijk dan hier.

#06

In de laatste podcast van dit seizoen heb ik Annick Schmeddes, trainer, coach matchmaker en eigenaar Sustainable Talent, in de studio. De hr manager heeft veel te doen op dit moment. Grote vraagstukken zoals welzijn, diversiteit, participatie, krapte op de arbeidsmarkt, vrouwen aan de top, uitval dienen zich aan.  Annick geeft een kijkje in de keuken van IKEA, Albert Hein, Roetz Bikes en een lokaal restaurant. Hoe pakken zij het strategisch, tactisch en operationeel aan. Op het eind deelt Annick nog een verrassend makkelijke tip over impact. Wil je meer weten over Annick, kijk dan hier.

sponsor