Ons boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ is bijna klaar. In dit boek nemen we je mee wat impact is volgens het Meervoudig Waardecreatiemodel. We hebben onze kennis, ervaring en visie gebundeld en gestructureerd aan de hand het model. Doel: dat jij in jouw rol en jouw bedrijf als geheel van ‘business as usual’ naar ‘impact ondernemen’ beweegt. Vanaf nu kun je je aanmelden voor het boek, maar eerst nog wat meer info in dit artikel.
Waarom de keuze voor IIRC waardecreatiemodel?
In dit boek presenteren we je de route van ‘business as usual’ naar ‘impact ondernemen’. We stellen het Meervoudige Waardecreatie model centraal. Dit model heeft vooral aan belang gewonnen doordat grotere bedrijven door EU wet- en regelgeving vanaf 2023 verplicht worden tot integrale rapportage, waarbij naast financiële ook de niet-financiële resultaten gepubliceerd worden. Het model wordt gebruikt door het IIRC: het International Integrated Reporting Council. Het is slechts een kwestie van tijd voordat het ook voor mkb-bedrijven gaat gelden. Daarnaast hebben we gekozen voor het IIRC waardecreatiemodel voor mkb omdat het een gestructureerd stappenplan omvat.
6x meer waarde
Het meervoudige waardecreatie model gaat naast financiële waarde ook over:
- Natuurlijke waarde (is er CO2 teveel bijgekomen, is er schoon water onttrokken, is er biodiversiteit verloren gegaan?)
- Productie waarde (welke infrastructuur is er gebouwd om productiesystemen en diensten te leveren, binnenin organisaties maar ook tussen organisaties? Wordt er kennis gedeeld? Zijn er machines of gebouwen ontwikkeld, en welke waarde levert dat?)
- Sociale waarde (welke impact heeft de organisatie op de gemeenschappen in de omgeving? Is deze negatief of misschien juist positief? Wordt er belasting afgedragen in de omgevingen waar er productie is? Wordt er geïnvesteerd in kennis en onderwijs in de lokale gemeenschappen? )
- Menselijke waarde (welke impact heeft de organisatie op mensen in haar organisatie, en haar keten? Naast het leveren van banen, hoe gaat de organisatie om met mensenrechten, arbeidsomstandigheden, scholing?)
- Intellectuele waarde (welke patenten en creaties worden er ontwikkeld?)
Rol + Samenwerken = impact
Deze waarden helpen je om na te denken over de impact van je organisatie. Het helpt ook om het hele, het integrale verhaal van je bedrijf te vertellen. We hebben het ook over jouw eigen impact en hoe je ‘waardenvoller’ in jouw rol kunt worden. Of je nu directeur bent, of werkt op finance, HR, communicatie, marketing of logistiek. Iedereen kan bijdragen! Vervolgens illustreren we hoe deze verschillende functies elkaar beter kunnen vinden in waardecreatie. Tot slot, brengen we in kaart wat het uiteindelijk betekent voor de toekomst van je bedrijf én de maatschappij.
Je hoort van ons!
Heb je interesse in ons boek? Schrijf je dan in voor het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ (verkoopprijs EUR 29,90). We geven je een seintje zodra het boek uitkomt. Na de zomervakantie hoor je meer!
Hartelijke groet namens auteur Paul van Ruiten en co-auteurs Elise Vonk, Hanneke Oude Elberink-Schieving, Ton Bastein, Annick Schmeddes, Anouk Brack en Jan Selen.
Linkjes
Interview Duurzaam Ondernemen ‘Impact creëer je samen’
Blog 2: meervoudige waardecreatie door interne communicatie
Artikel Duurzaam ondernemen Aan de slag met nieuw praktijkboek
Artikel Groene Zaken ‘Samen werk maken van impact: nieuw praktijkboek’
