Op 25 september 2021 presenteren we ons boek ‘impactvol ondernemen in de praktijk’ op de SDG Action Day in doorn. maar Je kunt je interesse in ons boek nu al kenbaar maken, dan heb jij ‘m straks als eerste in huis. Voordat het zo ver is, licht ik in deze blog een tipje van de sluier op over hoofdstuk 7. Hier beschrijf ik hoe de rol van de interne communicatie professional verrijkt kan worden met en door meervoudige waardecreatie.
Zelf verantwoording nemen vanuit je rol
In ons boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ werken we uit hoe je de impact van jouw bedrijf kunt vergroten vanuit verschillende rollen. Het boek is geschreven vanuit een bedrijfskundige bril en we hanteren het meervoudigewaardecreatiemodel van het IIRC met de zes kapitalen als bouwtekening. Daarbij durven we te stellen dat deze insteek uniek is. Of je nu van directie/management, communicatie, marketing, HR, productie of finance & control bent; we helpen je op weg naar wat je in jouw rol kunt doen aan waardecreatie en positieve impact. En, hoe je hierin – samen met andere disciplines – beter kunt samenwerken. De hoofdstukken over interne communicatie, marketing en integrale verantwoording heb ik geschreven.
Zo doe je dat
Met een bedrijfskundige bril op en het IIRC Waardecreatiemodel als bouwtekening, is mijn belangrijkste boodschap aan de interne communicatie professional (hoofdstuk 7) dat je niet meer communiceert over de veranderingen, maar vanuit het hart van de veranderingen. Vanuit de huidige context geef ik je inzichten in hoe je jouw rollen kunt verrijken. Zo kun je lezen hoe je beter kunt gaan werken en communiceren vanuit ‘effectdenken’ als verrijking op de Trap van Betrekken van Quirke. Hoe je aanstekelijk kunt worden in de ontwikkeling naar bewuster gedrag. Wat je kunt doen om het smeermiddel te worden tussen de interne radertjes (lees; rollen) om zo veel mogelijk collega’s te betrekken en te laten meedenken. Aan het einde van het hoofdstuk deel ik 10 tips. Je kunt er zo een kiezen waarmee je morgen al aan de slag kunt gaan. De verhalen van Cosun Beet Company, Meelunie, Orange Business Services Benelux, SV Collection en Waterschap De Dommel haal ik aan ter inspiratie.
‘Het boek is top! Het laat zien hoe je concrete resultaten kunt boeken en het staat boordevol voorbeelden.’ – deelnemer TNO leesclub
Het effect
Als je op deze manier gaat werken, heb je als interne communicatie professional direct effect op het menselijk, intellectueel, geproduceerd en financieel kapitaal van jouw bedrijf. Dit werkt dus direct door op de impact van het bedrijf waar je werkt en de omgeving! Is dat ook wat jij wil, échte impact maken? Schrijf je dan in voor het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’, dan geef ik je een seintje zodra het te koop is.
Samen heel veel kennis & ervaring
Dit boek bevat een schat aan kennis en ervaring: te beginnen met auteur Paul van Ruiten en co-auteurs Ton Bastein, Annick Schmeddes, Anouk Brack, Hanneke Oude Elberink-Schieving en Jan Selen. Een begeleidingscommissie met Marleen Janssen Groesbeek, Marika Stegmeijer, Folkert van der Molen en Koen Dittrich-Thompson. De specialisten Kirsten Huisman en Karin Spanjersgaard stonden ons bij als schrijfcoach en redacteur. Vele meelezers en meedenkers becommentarieerde ons, en tientallen ondernemers, professionals, wetenschappers en opinieleiders deelden hun ervaringen en ideeën met ons.
Linkjes
Interview Duurzaam Ondernemen ‘Impact creëer je samen’
Blog Impactvol ondernemen in de praktijk
Artikel Duurzaam ondernemen Aan de slag met nieuw praktijkboek
Artikel Groene Zaken ‘Samen werk maken van impact: nieuw praktijkboek’
