Marthijn Junggeburth is duurzaamheidsmanager bij Swinkels Family Brewers. Hij stond aan de wieg van de zelfontwikkelde Swinkels Circularity Index, een model om naar een 100% circulair bedrijf te ontwikkelen met het oog op de volgende generatie. Het meet de duurzame vooruitgang van het bedrijf op 12 criteria. Deze data worden verwerkt tot een integrale rapportage en gecontroleerd door de accountant. Daarmee is Swinkels in de basis klaar voor de nieuwe EU-wetgeving – de CSRD[1] – die op 1 januari 2025 ingaat voor grotere mkb bedrijven. Wat en hoe Swinkels dat gedaan heeft hoor je in podcastaflevering 10 van ‘Elise in MVO-land’.
Drie Take-aways
Na afloop van het beluisteren van deze podcastaflevering bedenk ik me dat Marthijn veel praktische tips deelt. Met deze drie tips kun jij vast vooruit:
- Ontwikkel een eigen circulair businessmodel, waarbij de assets in eigendom blijven en service gecontracteerd wordt (Product-as-a-Service oftewel PaaS). Dit circulaire verdienmodel leidt tot hoogwaardiger waardebehoud van materialen en ingrediënten. Daarnaast zorgt het voor nieuwe inzichten, samenwerkingspartners en financiële stromen. Zoals in het geval van water bij Swinkels.
- We zijn het erover eens; iedereen kan het verschil maken in impactvol ondernemen. Van sales tot finance, van directeur tot productiemedewerker. Zorg ervoor dat de verschillende werkzaamheden op elkaar aansluiten in programma’s en KPI’s, zodat de samenwerking, de vooruitgang en het resultaat gemeten kunnen worden. Deze werkwijze levert betrouwbare data op voor je verslaglegging.
- Wees niet bang voor de CSRD. Je integrale verslag volgt namelijk de duurzame ontwikkeling van je organisatie. Blijf dicht bij jezelf, bij je eigen cultuur. En wees eerlijk en transparant.
Meer informatie
- Podcastaflevering Marthijn Junggeburth, Swinkels Family Brewers
- Artikel Duurzaam Ondernemen: ‘Wij zijn klaar voor de CSRD’
- Over Marthijn Junggeburth en Swinkels Circularity Index
- Ellen MacArthur Foundation
- Over de CSRD
- Video Boer Bier Water project
- Video samenwerking Monikken van La Trappe met G-Star
- Swinkels in Ethiopië
- Het boek het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’
[1] Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is de Europese verplichting voor duurzaamheidsrapportage. Bedrijven moeten zich niet alleen verantwoorden over hun financiële prestaties, maar ook over de milieu- en sociale impact van hun bedrijfsactiviteiten.