De 25 duurzame initiatieven van Fashion retailer Van Tilburg

Bewuste keuzes maken

Als één van de grootste zelfstandige mode- en sportwarenhuizen van Nederland wil Van Tilburg goed zijn voor klanten & medewerkers en goed doen voor de omgeving. Natuurlijk realiseert deze retailer zich dat ‘fashion’ helemaal niet duurzaam is. Al produceert ze zelf niets, ze heeft wel 1000 merken onder haar dak. De drive is dan ook groot om haar negatieve impact te verkleinen en de positieve impact zo groot mogelijk te maken. Vanaf dat moment kiest deze retailer steeds vaker bewust duurzaam, althans als het gaat om zaken die binnen haar invloedssfeer ligt.

Duurzame route

Ze heeft kritisch naar de eigen bedrijfsvoering gekeken en op basis daarvan een duurzaam pad uitgestippeld voor de komende 5 jaar. Ze weet dat dit het startpunt is en dat het misschien wel 25 jaar duurt voordat ze echt 100% MVO is. Dat ontmoedigt gelukkig niet. Van Tilburg werkt continu aan verbeteringen. Soms heel klein (zoals de papier- en plasticpers), soms groot (zoals de warmtepomp). Soms heel makkelijk (overstap papieren tassen), soms complex ((bijna) papierloos kantoor). In ieder geval lang niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld.

VOOR DE VOLGENDE GENERATIES

Dat is ook niet wat deze retailer drijft. Van Tilburg is al meer dan 130 jaar een familiebedrijf. Ze heeft het oprecht goed voor met volgende generaties. Daarom hoopt Van Tilburg ook dat ze op een dag – bijvoorbeeld tijdens het inkoopseizoen – een goed gesprek kan hebben met haar merken over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het liefst zo, dat deze bedrijven ook gaan kiezen voor een duurzame bedrijfsvoering.

Van Tilburg wil bewuste keuzes maken met:

  1. Analyse eigen situatie via ISO 26000
  2. Stappenplan voor verduurzaming
  3. Aanjagen voortgang

‘We hebben het altijd druk. Elke dag heeft zo z’n eigen aandachtspunten. Maar bij Van Tilburg zijn we ook met de lange termijn bezig, MVO is daar een onderdeel van. Elise houdt ons scherp en zorgt mede voor de voortgang.’
Paul van Tilburg

RESULTATEN

  • Analyse en Plan aan de hand van ISO 26000;
  • Onderzoek duurzame performance top 30 merken;
  • Inzicht in duurzame verbeteringen per afdeling;
  • Energiescan locatie Nistelrode;
  • Energiebesparende maatregelen (LED-verlichting, warmte-koude pomp, tourniquet deur);
  • Afvalscheiding bedrijfskantine, restaurant en Orangerie;
  • Digitalisering afdelingen administratie, inkoop, HR;
  • Communicatie over MVO-initiatieven.

VONK’S ROL

Voor Van Tilburg is het prettig om met Vonk te werken omdat ze kennis van MVO heeft in de volle breedte en in alle fasen. Daarnaast was het voor haar geen enkel probleem om zich aan te passen aan het tempo en de aard van Van Tilburg. Hierdoor is er een stijgende lijn in bewustwording en in MVO-initiatieven binnen het bedrijf.