In gesprek met Meelunie

Jeroen de Waaij is duurzaamheidsmanager bij Meelunie. Meelunie is een familiebedrijf dat al 155 jaar bestaat. Wereldwijd is ze een toonaangevende leverancier van plantaardige ingrediënten. In 2021 koos het bedrijf de nieuwe, meer maatschappelijke missie; ‘Plant Based Positive Impact’. Naast haar bijdrage in de transitie naar plantaardig, maakt Meelunie actief werk van het terugdringen van haar CO2-uitstoot. Jeroen is dan ook zeer verheugd dat hij het nieuwtje kan delen dat Meelunie sinds kort een CO2-neutrale organisatie is. Hoe Jeroen dit heeft bereikt, hoor je in podcastaflevering 7 van ‘Elise in MVO-land’.

Drie Take-aways

CO2 reduceren en compenseren; het is cruciaal in je bedrijfsvoering! Deze drie punten uit het gesprek met Jeroen geven houvast bij jouw aanpak:

  1. Je begint altijd bij je eigen organisatie (scope 1, 2 en een klein deel van scope 3). Daarna ga je de impact van jouw business in de keten transparant maken. Vervolgens communiceer je hierover met klanten en leveranciers – bijvoorbeeld op facturen, in de nieuwsbrief en op de website. Zo ontstaat er bewustwording en inzicht. CO2 reduceren in de keten is een hele klus. Start er tijdig mee!
  2. Presenteer de informatie in kleine, hapklare brokken. Niet te veel tegelijkertijd en bij voorkeur visueel – bijvoorbeeld een video of een infographic – zodat collega’s en ketenpartners zich er iets bij voor kunnen stellen.
  3. Omring jezelf met sterke partners die je kunnen begeleiden in het behalen van je CO2 doelstellingen. FairClimateFund is bijvoorbeeld zo’n partij die kennis & kunde heeft van de carbon markt.

Meer informatie