Tips & Tops voor Circulaire Bedrijfskleding

KplusV en Vonk werken al jaren prettig samen. Begin 2019 mocht ik namens KplusV bijdragen aan een onderwerp dat me enorm interesseert; circulaire textiel. KplusV voerde in opdracht van de RVO een traject voor aanbesteding / inkoop van circulaire bedrijfskleding uit. In de afronding zou KplusV een praktische ‘roadmap’ opleveren.

Praktische handvatten voor inkopers

Vonk nam hiervoor 7 interviews af bij diverse gemeenten en waterschappen die deelnamen aan dit traject. Wat hadden ze geleerd? Waren er tips & tops die ze wilden delen met andere organisaties? Hoe waren ze van plan verder te gaan met circulaire inkoop? Naast de interviews, maakte Vonk video’s, foto’s en een lijst van tips & tops. Deze input is verwerkt in een prachtige infographic met nog veel meer handvatten.

De opdracht

  • Interviews acht gemeenten en waterschappen
  • Foto & videomateriaal
  • Opsomming tips & tops
  • Meedenken infographic met tips, ervaringen en meer waardevolle info

Vonks observatie

Kansen die ik zie, liggen aan de marketing & communicatie-kant van de leveranciers. Door reframing van de boodschap en het sterker neerzetten van de voordelen, zal de aantrekkingskracht toenemen. Neem het voorbeeld van Tony’s Chocolonely. Mensen kopen deze chocoladerepen massaal omdat ze lekker zijn en ze opvallen in de winkelschap. Daarnaast draagt het merk een hele sterke maatschappelijke boodschap uit, waardoor mensen het merk op handen dragen. Een dergelijke transformatie wens ik leveranciers van circulaire (bedrijfs)kleding toe. Sterker nog, daar wil ik graag bij helpen!

Vonk’s meerwaarde

  • Flexibel
  • Allround
  • Goed met mensen (handig als er snel een video opgenomen moet worden)
  • Sparringspartner

Conclusie

Aan de ene kant is er al best veel mogelijk, aan de andere kant moet er nog veel gebeuren om de keten van bedrijfskleding circulair te maken. Dat blijkt uit het kennisdelingsevenement van 6 december 2018 en de bovengenoemde interviews. Middelen die daarvoor nodig zijn: materiaal en inkoop (26%), bundeling van inkoopkracht (25%), betrouwbare partners (21%) en organisatie/menskracht (18%)[1].